Κυριακή, Μαρτίου 28, 2010

ΥΠΟ-ΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ



Διαβάζοντας, κατά καιρούς, στις εφημερίδες, άρθρα που με ενδιαφέρουν, διαπιστώνω ότι, δίπλα στο κείμενο που έχει αναρτηθεί, υπάρχει η φωτογραφία του δημοσιογράφου. Η ανάρτηση της φωτογραφίας δίπλα στο κείμενο, είναι σχετικά καινούργιο φαινόμενο, και απ’ότι φαίνεται, το ποσοστό κειμένων που συνοδεύονται από τη φωτογραφία του συντάκτη, διαρκώς αυξάνεται. Δεν γνωρίζω αν είναι απόφαση της σύνταξης των εφημερίδων, όμως, ενδόμυχα να βρίσκεται στις προθέσεις των συντακτών, ώστε η φωτογραφική απεικόνιση τους να αποδίδει την αποκλειστικότητα  του κειμένου. Φαίνεται ότι  η υπογραφή του συντάκτη δεν είναι επαρκής λόγος  για την ανάγνωση του άρθρου, αλλά χρειάζεται η εικόνα του που θα πιστοποιεί  την αξία του κειμένου. Ο ρόλος της τηλεόρασης έχει επιδράσει στην εμφάνιση των εφημερίδων, παράλληλα, η αναγνωρισιμότητα που έχουν αποκτήσει οι δημοσιογράφοι από τη συμμετοχή τους σ’αυτή, μεταφερόμενη στην εφημερίδα, γίνεται κριτήριο δημοσιογραφικής επάρκειας και δημιουργικής ικανότητας. Το κείμενο,  το οποίο υπογράφουν οι αναγνωρισμένοι από την τηλεοπτική παρουσία τους δημοσιογράφοι ,αποκτά αναγνωστική προτεραιότητα και αξιολογείται με ανισοβαρείς όρους. Ο αναγνώστης διαλέγει λοιπόν να διαβάσει, επιλέγοντας το πρόσωπο που του είναι οικείο. Διαλέγω, κάνω επιλογή ανάγνωσης, μέσω εικόνας και όχι μέσω περιεχομένου, του δημοσιογραφικού λόγου.
Το φαινόμενο διευρύνεται συνεχώς, σε blogs, διαφημίσεις βιβλίων, όπου, εδώ, δίπλα στον τίτλο, και την απαραίτητη διαφημιστική κειμενική προβολή, υπάρχει η φωτογραφία του συγγραφέα ή της συγγραφέως, ως πιστοποίηση, άραγε, της αξίας του βιβλίου. Η ανάρτηση φωτογραφιών  των συντακτών του blog, κατά μία εύλογη εξήγηση, διευκολύνει τον αναγνώστη να αναγνωρίσει το συντάκτη, διότι πολλοί χρησιμοποιούν ψευδώνυμα. Ο κίνδυνος της ταυτωνυμίας, επιβάλλει την ανάρτηση της εικόνας του συντάκτη, αλλά ο πληθωρισμός των φωτογραφιών εμπεριέχει τον κίνδυνο να αναδειχθεί η, τυχόν, υποβόσκουσα ναρκισσευτική  πλευρά του μπλογκοσιαστή.
 Η μεταφορά λοιπόν της εικόνας στον έγγραφο λόγο, λειτουργεί ως υποστηρικτική του κειμένου, προκαλώντας το βλέμμα του αναγνώστη. Την εποχή της εικόνας, ο γραπτός λόγος δανείζεται ιδέες από τη δύναμη των  εικόνων. Βέβαια υπάρχουν βιβλία που η εικόνα λειτουργεί ως σχολιασμός του κειμένου, κυρίως η ζωγραφική τους απεικόνιση, αλλά στην πλειοψηφία των σημερινών εκδόσεων, το κείμενο λειτουργεί περισσότερο ως σχολιασμός της εικόνας του συγγραφέα.
Παρατηρούμε ότι κάθε εικονιζόμενος, προβάλει την πιο λαμπερή εικόνα του, την εξιδανικευμένη, την πιο όμορφη, πολλές φορές, σαν μια προσπάθεια αντιγραφής της εικόνας των μοντέλων σε ιλουστρασιόν περιοδικά. Πέρα από τη αυταρέσκεια που τρέφει κάθε εγγράμματος για το πρόσωπό του, οι ασχολούμενοι με τη συγγραφή, προσπαθούν με την αναρτημένη εικόνα τους, να αποδείξουν ότι ένα όμορφο πρόσωπο μπορεί να γράψει ένα όμορφο κείμενο ή το αντίθετο. Διαφορετικά δεν θα βλέπαμε τέτοιες προσεγμένες φωτογραφίες, λες και το κείμενο που τις συνοδεύει είναι το βιογραφικό που δίνουν στον υποφήφιο εργοδότη-αναγνώστη.
Την εποχή της επικοινωνίας μέσω της εικόνας το πρόσωπο πουλάει. Αυτό που λέει ή γράφει, ακολουθεί. Μπορούμε να το δούμε σ’όλες τις εκφάνσεις της δημόσιας ζωής. Οι κανόνες της αγοράς φαίνεται ότι έχουν μπει για τα καλά στο χώρο του γραπτού λόγου, συνεπώς  η προβολή της εικόνας είναι λογική συνέπεια της πορείας που επιλέχτηκε να ακολουθηθεί.  

12 σχόλια:

Johnny Panic είπε...

Χα χα,απολαυστικός για άλλη μια φορά!( γιατί επιμένω να γελάω με τα θλιβερά; )

Ακριβώς όπως τα λέτε! Κοιτάξτε με,είμαι διανοούμενος,αλλά μπορώ να μπω και σε εξώφυλλο άμα λάχει,χώρια που ξεχειλίζω σεξουαλικότητα! Τι,δεν τη βλέπετε; Προσέξτε καλύτερα βρε,δεν δείχνω τα μπράτσα μου(άσε που δεν έχω,τι ποντίκι να σου κάνει το μον-πλαν και το πληκτρολόγιο),είπαμε,διανοούμενος είμαι,τη γοητεία πρέπει να την αναζητήσετε στο μυστηριώδες βλέμμα μου και στην υπαινικτική στάση της κεφαλής μου(τόσες ώρες έκανα πρόβα στον καθρέφτη,χαρίστε μου λίγη προσοχή!)

Μόνο μια ένσταση...Γιατί Αντζελίνα; Βάλτε καμιά Μπελούτσι να φτιάξει η διάθεσή μας! (ημών των ανδρών βεβαίως,διότι οι γυναίκες στη θέα της οργανώνουν μαζικές αυτοκτονίες)

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ είπε...

@ετερώνυμος
Όπως βλέπετε η επιθυμία σας εξετελέσθη.
Με κολάζετε, αγαπητέ μου, μέρες που έρχονται.

Johnny Panic είπε...

Είστε άρχοντας!

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ είπε...

@ετερώνυμος
Τα παραλέτε, θα σας μαλώσω.... Κακό παιδί!

meril είπε...

Λοιπόν
μπορεί να είμαστε στην εποχή της εικόνας ή μάλλον στην εποχή που όλα μετριούνται με βάση το φαίνεσθαι
αλλά η φωτογραφία του υπογράφοντος ένα άρθρο ή ενός μπλόγκερ
μπορεί να σημαίνει και το πολύ απλό:
"είμαι υπαρκτός, δεν κρύβομαι"
το παιχνίδι της ανωνυμίας δημιουργεί εικόνες στο μυαλό συνειρμικά
Ίσως λέω λοιπόν με τον τρόπο μου και τούτο:
"αυτός είμαι και τίποτα παραπέρα"
Τα ρετουσαρίσματα συμβαίνουν και στην πραγματικότητα άλλωστε
Πείτε μου πως θα χετε ραντεβού με κάποια που σας ενδιαφέρει και δεν θα προσπαθήσετε να βελτιώσετε την εικόνα σας (όσο γίνεται).....
Όμως το τι αντικρισμα έχουν όλα αυτά στον κάθε άλλο/η είναι μια άλλη ιστορία
Να! ο ένας προτιμά τη Μπελούτσι κι ο άλλος δεν ξέρω πια
ή όπως λένε και στα μέρη μου
"μην τηνε δεις την αγαπώ
με τα δικά σου μάτια
με τα δικά μου να τη δεις
και θα γενείς κομμάτια"

Φλυάρησα σήμερα υπέρ του δέοντος
συγωρέστε με
(μέρες που είναι παραβλέψτε το ελάττωμά μου)

Καλό σας Πάσχα!

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ είπε...

@meril
Καλησπέρα και χρόνια πολλά.
Χαίρομαι ειλικρινά που επισκέπτεστε το ελάχιστο αυτό μέρος της μπλοκόσφαιρας. Είναι μια παρηγοριά, ταυτόχρονα, όμως, ικανοποίηση που κάποιος άνθρωπος ανταποκρίνεται στο κάλεσμα μου για διάλογο. Που δεν χρειάζεται να δηλώσει ποιος είναι από τη φωτογραφία του, αλλά από αυτά που γράφει. Άλλωστε ποια φωτογραφία από αυτές που αναρτώνται είναι αληθινή; Η φωτογραφία, λοιπόν, δεν είναι απόδειξη της ταυτοπροσωπίας του γράφοντος και του προς ανάγνωση κειμένου. Η γραφή αναγνωρίζεται από το ύφος και το ήθος του συγγραφέα και τη συνέπεια του σ'αυτό που προσπαθεί να μεταδώσει με τα κείμενά του.
Άμα χρειάζεται ραντεβού, υπάρχουν site γνωριμιών, που κάλλιστα μπορεί να βρει το ταίρι του
Σας εύχομαι καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα

meril είπε...

Η φωτογραφία σίγουρα δεν είναι ο/η γράφων/ουσα
μα ούτε και οι γραπτές αράδες
Όλα μέρος είναι. Μέρος από ένα σύνολο
Αλλά δεν θα πω
ίσως μάλιστα να παρεξηγήθηκαν τα λόγια μου αν κρίνω από το τέλειωμα του σχόλιου σας

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ είπε...

Να χαρείτε με αγάπη αυτές τις Άγιες μέρες.
Να είστε πάντα καλά.

Pellegrina είπε...

Καλά. Αν δεν έχεις να πας τη μικρή στα γερμανικά και να γράψεις ντιβιντί για τη πρώην, τα αγαπημένα σου Υπόγεια Ρεύματα με το Θάνο Μικρούτσικο στο Κύτταρο, στο βαρετό (τους) "Αυτούς τους έχω βαρεθεί". Πάμε να τους κράξουμε;;

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ είπε...

@Pellegrina
Να πάμε, αλλά πως;

Pellegrina είπε...

τι πως: απλά. παίζουν Παρασκευή και Σάββατο, διάλεξε μέρα. Εγώ δίπλα μένω.

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ είπε...

@pellegrina
Μακάρι να μπορούσα να έρθω. Αλλά βρίσκομαι, αρκετά μακριά για ένα τέτοιο ταξίδι.