Το ιστολόγιο, που διατηρεί ο καθένας από μας, δεν πρέπει να είναι μέσον επίδειξης γνώσεων και ατομικής προβολής. Ακόμη περισσότερο δεν είναι τόπος προσωπικών αντιπαραθέσεων, κυρίως δε, σχολίων που αφορούν επαγγελματικές και προσωπικές αντεκδικήσεις. Αν το χρησιμοποιήσουμε με αυτόν τον τρόπο, χάνουμε το ουσιαστικό προτέρημά του, το λόγο για τον οποίο αποφασίσαμε να το χρησιμοποιήσουμε, ακυρώνουμε δηλαδή το λόγο ύπαρξής του.
Ο ιστολογικός τόπος εκτός από χώρος έκφρασης είναι βέβαια καθρέφτης των επικοινωνιακών δυνατοτήτων αλλά και αδυναμιών των παραγωγών της γραφής. Δεν είναι όμως βήμα όπου κρίνεται αυστηρά και μόνο η εγγράμματη επάρκεια του γράφοντος. Δεν είναι εξεταστικά κέντρα όπου ο επαρκής εξεταστής διορθώνει και βαθμολογεί το γραπτό λόγο που του παραδίδεται, επιδεικνύοντας την εξουσιαστική του μονομέρεια, τη χλιδάτη γλωσσική του ευμάρεια σε αμελείς κηφήνες(γεια σου κ.γυμνασιάρχα με τα ωραία σου!), μένοντας στην μορφή αλλά χάνοντας την ουσία του κειμένου. Είναι κυρίως τρόπος επικοινωνίας. Η προσέγγιση του ιστολογικού εκφραστικού οργάνου κρίνεται από το βαθμό διείσδυσης στις αναγνωστικές προτεραιότητες . Διαφορετικά όλοι οι φιλόλογοι θα ήταν συγγραφείς, ή ακόμα απλούστερα, θα μπορούσαν να γράψουν ένα κείμενο ικανό να αναμετρηθεί με τις αναγνωστικές αναζητήσεις.
Το ιστολογικό προιόν δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον έντυπο λόγο. Έχει λόγο ύπαρξης, γιατί βρίσκεται σε αντιπαράθεση με την καθαγιασμένη εμπορικά βιβλιοπαραγωγή, όχι για τους λόγους που οι περισσότεροι από εμάς πιστεύουν, μεταθέτοντας την διαφορετικότητά του στην εμπορικότητα των κριτηρίων, όπως ορίζονται από τις ανάγκες της αγοράς, διαμορφωμένες από τις τις επιχειρηματικές προτεραιότητες των εμπορικών οίκων και βιβλιοπωλείων, εμμένοντας σε ποιοτικά κριτήρια, κυρίως όμως γιατί είναι ένα έργο εν προόδω, με τις αδυναμίες του, συντακτικές ή γραμματικές, πρωτόγονο, άμεσο, βγαλμένο από την άμεση πνοή της δημιουργίας. Αυτή είναι άλλωστε η ουσιαστική διαφορά με το έτοιμο βιβλιογραφικό προιόν. Ο πυρήνας τής διαφορετικότητάς του που γοητεύει τον αναγνώστη και ανανεώνει τον γραπτό λόγο δεν είναι άλλη απο την ατελεύτητη, ατημέλητη, ανεπαρκή και πρόχειρη γραφή του. Έχουμε μπροστά στον υπολογιστή μας τον αδόκιμο λόγο του ιστολόγου, όπου μπορούμε να κρίνουμε την επάρκεια και την ικανότητα του, στην πρώτη μορφή κειμενικής του κατάθεσης. Έχουμε το κείμενο εν τω γίγνεσθαι . Διαβάζουμε λοιπόν μια ανεπεξέργαστη γραφή, δίχως στολίδια και διορθώσεις, όπου αποκαλύπτεται η ουσία της σκέψης του γράφοντος, δίχως να αποπροσανατολίζεται ο αναγνώστης από τον ναρκισσισμό της μορφής τού φιλολογικώς ορθού λόγου.
Γράφουμε λοιπόν άμεσα, αυθόρμητα, ζωντανά, παρορμητικά, είμαστε εμείς με τις αδυναμίες μας, τα λάθη μας, τις ανεπαρκείς γνώσεις μας, τις εμμονές μας, τις αβλεψίες μας, τη φιλαρέσκεια μας, αλλά πάντα με την ανάγκη να εκφραστούμε, παρακάπτοντας τον ελιτισμό της λόγιας γραφής, αγνοώντας τον καταναγκασμό της σύνταξης και της γραμματικής, ακόμα και της ορθογραφίας, αλλά πάντα διατηρώντας μέσα μας την ανάγκη της επικοινωνίας.
Αδιαφορώντας για τη μορφολογική καλλιέπεια, τη γλωσσική επάρκεια, δίχως την ανάγκη να παραδώσουμε μαθήματα σωστής χρήσης του λόγου, αν τον γνωρίζαμε βέβαια, αλλά με την επιταγή της παρουσίασης ενός ακόμη κόσμου, δίπλα στους άπειρους που συνυπάρχουν, δίχως να τους γνωρίζουμε, αφήνουμε τους εραστές της γλωσσικής ορθότητας στον εξεταστικό τους ρόλο, και τους πετάμε καταπρόσωπο τα φαντάσματα της ανεπίκαιρης άγνοιάς μας.
Γι’αυτό τα φιλολογικά κείμενα που αναρτώνται από διάφορους επίδοξους βιβλιόψειρες συγγραφείς, που βρήκαν εξορισμένοι από την κεντρική εκδοτική παραγωγή φιλοξενία στο χώρο αυτό, δείχνουν ανούσια και βαρετά, γιατί μεταφέρουν όλη τη σκόνη της αδιαφορίας και τις συμβάσεις της αγοράς που ονειρεύονταν ότι θα κατακτούσαν. Με το πρόσχημα της φιλολογικής καθαρότητας προσπαθούν να τακτοποιήσουν, να νουθετήσουν τους αμελείς μαθητές τους, να επιμεληθούν, εν προκειμένω, το χώρο που τον θεωρούν ιδιόκτητο, απομακρύνοντας τα παράσιτα που ασελγούν στον ιερό χώρο της γνώσης.
Εκεί λοιπόν που πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας, όσοι από μας επιμένουν σ’αυτό το χώρο, είναι η αποστροφή στους νεότευκτους επιμελείς ταγούς της γλωσσικής ορθότητας και τη μετατόπιση του βλέμματός μας σε όσους προσπαθούν να αρθρώσουν τον αυτόνομο λόγο τους, όποια μορφή κι αν αυτός λαμβάνει. Η ουσιαστική επικοινωνία μένει πιστή στην ειλικρινή και ανιδιοτελή ανάγκη επαφής με το συνάνθρωπό μας. Αν έχεις την ανάγκη αυτή, ο άλλος θα σε πλησιάσει δίχως να σου ζητήσει πιστοποιητικό σπουδών ή τον κατάλογο των δέκα, είκοσι ή περισσότερων βιβλίων που σημάδεψαν τη ζωή σου.
10 σχόλια:
Έχεις πάρα πολύ δίκιο, αν και δεν έχω τίποτα με τους ανθρώπους που φιλοδοξούν να εκδώσουν κάποτε ένα βιβλίο. Νευριάζω όμως με το politically correct, την επίφαση σοβαρότητας και την υπερβολική αυταρέσκεια κάποιων.
Καλό απόγευμα.
@enfant rate
Εκείνο που προκαλεί επίσης είναι η επάρκεια που οδηγεί στην αλαζονεία. Η νουθεσία είναι το αντίκτυπο του κοινωνικού τους συμβιβασμού. Εκτός της επίφασης της σοβαρότητας κεντρικό τμήμα της παρουσία τους στο διαδίκτυο αποτελεί η επίφαση αντικομφορμισμού που δηλώνεται με άκρατο λαικισμό.
Καλό βράδυ
Πολύ σωστά. Έτσι θα έπρεπε να είναι τα ιστολόγια και έτσι θα έπρεπε να προσπαθήσουμε να τα φυλάξουμε.
Παρατηρώ όμως ότι όσοι μπήκαν απλά για να εκφραστούν, να επικοινωνήσουν και να μοιραστούν χαρές και θλίψεις, κάνουν έναν κύκλο, μικρής ή μεγαλύτερης τροχιάς και φεύγουν.
Συνήθως φεύγουν γιατί απογοητεύονται κυρίως από την εισβολή των «επαγγελματιών» ιστολόγων είτε από τον χώρο της λογοτεχνίας, είτε από τον χώρο των ΜΜΕ, είτε από τον χώρο της πολιτικής.
Είναι και ο εγωκεντρισμός, ο ανθρώπινος, που μας οδηγεί σε μια αυτοαπομόνωση(μιλάμε μόνο στα ιστολόγιά μας) ενώ στα ιστολόγια των άλλων πετάμε ένα τυπικό σχόλιο ίσα να μη χάνεται η επαφή, είναι και οι ακυρωμένες προσδοκίες του καθενός, είναι και η διαπίστωση της ματαιότητας που προκαλείται αργά ή γρήγορα όταν λείπει ο ουσιαστικός διάλογος.
Παλιότερα, τα φόρα ήταν πιο παρεΐστικα και περνούσαμε πολύ καλύτερα.
Τώρα, έτσι όπως καταντήσαμε, τα ιστολόγια τείνουν να γίνουν πίνακες αναρτήσεως. Όπου θα λειτουργούν κάπως σαν τα λεξικά ή τις εγκυκλοπαίδειες.
Ομολογώ πως κι εγώ κουράστηκα...
Δεν ξέρω αν είναι πρόσκαιρη φάση, φθινοπωρινής μελαγχολικής τάσης ή ενδοσκόπησης εν' όψει χειμώνος, πάντως έχω χάσει τη διάθεση που είχα.
Ίσως γιατί κι εγώ δεν βρίσκω εύκολα την επόμενη λέξη πια... ;)
Την καλησπέρα μου
Ουάου! Αν το πρόσφατο εν κρυπτώ σχολιάκι μου στάθηκε αφορμή για τη συγγραφή αυτού του απολαυστικού κειμένου,τότε να σας τσιγκλάω συχνότερα! Ψ αίματα;
@μαριάννα
Η απογοήτευση συμβαίνει σ'όλους μας αρκετές φορές. Ο ρυθμός που επιλέγουμε στη ζωή μας, οι προσωπικές μας στιγμές, φαίνεται να μας στερούν την δημιουργική ανάγκη. Έλα όμως που είναι η δεξαμενή της δημιουργίας.
Δεχθείτε την πιο ζεστή μου καληνύχτα
@ετερώνυμος
Όλα παίζουν το ρόλο τους. Αλλά γιατί εν κρυπτώ;
Ασθενές μνημονικό ή φανερή κάλυψη;
Εκείνο το "φιλική" γιατί το έγραψα; Και γιατί αυτοϋπονομεύθηκα αμέσως μετά θίγοντας τα περί...εθισμού; Μήπως με παρεξηγήσατε;
( Ουπς,τι έγινε τώρα,από εξουσιαστής,υπόλογος!!!! )
ΥΓ:Το κείμενο,επαναλαμβάνω,απολαυστικότατο!!!(άνευ ειρωνείας)
@Ετερώνυμος
Ασθενές μνημονικό.
12.09.2009 ώρα 23:28
μάλιστα μπαμπά!!!
(πρώτη φορά διάβασα ένα τόσο κανονιστικό ποστ υπέρ του ..αυθορμητισμού!)
@pellegrina
Κόρη μου έχεις να μάθεις πολλά. Είσαι μικρή ακόμη. Να διαβάζεις πάντα τον πατέρα σου και όλα θα πάνε καλά.
Με αγάπη
Δημοσίευση σχολίου