Υπάρχουν ταινίες που παρ’όλη την εξαιρετική φιλμική τους διαύγεια, δεν τους αποδίδεται η απαραίτητη προσοχή, με αποτέλεσμα να συνθλίβονται στην ομοιομορφία του κινηματογραφικού ανταγωνισμού. Η αφομοίωσή τους από τα κριτήρια του φιλμικού κριτικού λόγου και τους κανόνες της κινηματογραφικής αφήγησης, τα οδηγούν εκτός κάδρου ακόμη και από θεατές που παρακολουθούν επιμελώς την κινηματογραφική εξέλιξη και διαθέτουν την επάρκεια για να διακρίνουν, να στοχεύσουν με τον σχολιασμό τους ταινίες που τα φιλμικά στοιχεία τους δεν εντάσσονται στους όρους της κινηματογραφικής ορθότητας.
Το «Burning» είναι μια ταινία που ξεφεύγει από την οριοθέτηση του φιλμικού ορισμού, ταινία που η ιδιαιτερότητα της προσδιορίζεται από τον αφηγηματικό υπαινιγμό της φιλμικής γλώσσας, που δεν εστιάζεται σ’αυτό που αποτυπώνει η κάμερα στα περιοριστικά όρια της οθόνης, αλλά σ’αυτά που δεν λέγονται, αλλά διαχέονται υπαινικτικά μέσα από την εξέλιξη της ιστορίας. Το φιλμ είναι μια οπτική απορία, για την δυνατότητα της αφήγησης να διηγηθεί ως αληθινή μια ιστορία στα όρια της κινηματογραφικής γλώσσας. Αυτό που μας διηγείται ο αφηγητής ως αληθινό, υπάρχει στην πραγματικότητα, ή πρέπει να ξεχάσουμε ότι δεν υπάρχει ως πραγματικότητα, για να απολαύσουμε την ιστορία που μας αφηγείται;
Τη στιγμή που η Shin Hae-mi ξεφλουδίζει ένα πορτοκάλι που δεν υπάρχει, δείχνοντας το ταλέντο της στην παντομίμα, μπροστά στον Lee Jong-su, σύμφωνα με τη μετάφραση των Γιώργου Βουδικλάρη - Θανάση Δούβρη στο βιβλίο «Ο ελέφαντας εξαφανίζεται», του Χαρούκι Μουρακάμι, λέει: «Το ζήτημα δεν είναι να κάνεις τον εαυτό σου να πιστέψει ότι πράγματι υπάρχει εκεί ένα πορτοκάλι, αλλά πρέπει να ξεχάσεις ότι δεν υπάρχει». Πάνω σ’αυτό τον καταγωγικό ορισμό της αφήγησης στήνεται η ταινία του Lee Chang-dong Ξεκινώντας από αυτή την ιδέα ο σκηνοθέτης στήνει ένα χαρισματικό, αριστοτεχνικό σχόλιο για τη σκοτεινή πλευρά της πραγματικότητας, με τις εκφάνσεις και τις παρεκκλίσεις της, την αποξένωση, τα σκοτάδια της ψυχής, με τρόπο υποβλητικό και διεισδυτικό, έναν κόσμο που δεν θέλει να ξεχάσει αυτό που του έχουν διηγηθεί ότι υπάρχει, και προσπαθεί να ταΐσει ανύπαρκτες γάτες, να τρέχει να δει αν ο αχυρώνας καίγεται, να προσπαθεί να μάθει αν υπήρχε πηγάδι στο πατρικό του σπίτι, θέτοντας την πραγματικότητα ως επικύρωση της αλήθειας της διήγησης, απορρίπτοντας κάθε αμφισημία και αμφιβολία του αφηγηματικού λόγου. Μέσα από μια διαρκή εκκρεμότητα, ο φιλμικός κόσμος δίχως εντάσεις και απειλές, με ελαφρότητα, χαλαρότητα, αλλά με υποβλητικό κινηματογραφικό ρυθμό, παρουσιάζει στην οθόνη την ψευδαίσθηση του φαίνεσθαι και του είναι, μέσα από ένα παζλ επιθυμιών, εγκατάλειψης, εξαφανίσεων και αινιγματικών προσώπων.
Το «Burning” είναι μια ταινία που τα πάθη δεν μεγαλοστομούν, υπονοούνται και αποκρύπτονται από το κινηματογραφικό κάδρο, εμφυτεύοντας ένα απροσδιόριστο φαίνεσθαι της πραγματικότητας, άφατο και άρρητο, που δεν συνομιλεί με την κινηματογραφική παράδοση, αλλά με την ανάγκη της καταβύθισής μας στα γριφώδη, αλλά τόσο ευεργετικά μονοπάτια της αφηγηματικής πραγματικότητας.
Σκηνοθεσία Lee Chang-dong
Σενάριο Oh Jung-mi , Lee Chang-dong
Πρωταγωνιστούν
Yoo Ah-in
Steven Yeun
Jeon Jong-seo
Μουσική Mowg
Σκηνοθεσία Lee Chang-dong
Σενάριο Oh Jung-mi , Lee Chang-dong
Πρωταγωνιστούν
Yoo Ah-in
Steven Yeun
Jeon Jong-seo
Μουσική Mowg
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου