Δευτέρα, Δεκεμβρίου 05, 2011

SOCRATES! ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΟΙΗΤΗΣ ΕΦΥΓΕ!



Έγραφα πριν αρκετό καιρό για την αγάπη μου στο ποδόσφαιρο.
"Διακινδυνεύω, γράφοντας αυτές τις γραμμές, να βρεθώ στο περιθώριο της πνευματικής ζωής, που έτσι κι αλλιώς βρίσκομαι, παρ'όλες τις φιλότιμες προσπάθειες μου να διατηρήσω την αυταπάτη που θρέφει συνειδήσεις, ότι η πνευματική τουλάχιστον παρουσία μου, με τις σπάνιες μέχρι ανύπαρκτες εμφανίσεις της στο γραπτό λόγο, συμμετέχει στην αμφισβήτηση κυρίαρχων κανόνων, που ορίζουν την έννοια "πολιτισμός", και να εισπράξω ίσως τον χλευασμό και την περιφρόνηση των αυτόκλητων (αυτό δεν είμαστε όλοι μας;) υπερασπιστών του επικυρωμένου από τις δογματικές αυθεντίες ρόλου της τέχνης στη ζωή του ανθρώπου.
Γιατί αυτό που θέλω να υποστηρίξω είναι ότι το ποδόσφαιρο είναι μια μορφή τέχνης και μάλιστα αξιολογήσημη, ικανή να σταθεί δίπλα στις κλασσικές μορφές τέχνης. Αν βέβαια υπάρχουν συγκρίσιμοι όροι στην τέχνη. Αρκετές από τις σκέψεις μου φαίνονται αυθαίρετες, επιγραμματικές, αιρετικές αλλά ελπίζω ικανές να οδηγήσουν στο ζητούμενο. Δηλαδή να ειπωθεί μια άποψη που κατατίθεται απ' όσο τουλάχιστον γνωρίζω για πρώτη φορά, άρα ευάλωτη στις επικρατούσες και συνεπώς αναγνωρίσιμες αντιλήψεις.  Άποψη θρασύτατη,  ίσως από πολλούς κολάσιμη ότι ακριβώς χρειάζεται για να υπερασπιστείς την τέχνη στις πιο ακραίες μορφές. 
Το ποδόσφαιρο έχει κανόνες αλλά το θέμα είναι πως τους διαβάζεις. Για να τους υποστηρίξεις ή για να τους ανατρέψεις; Ο ποδοσφαιριστής εκτίθεται σε εκατομμύρια μάτια. Το φαινόμενο είναι μοναδικό.Ο ποδοσφαιριστής δεν γνωρίζει το αποτέλεσμα της δημιουργίας του. Φανταστείτε να πασχίζεις να δημιουργήσεις διαρκώς εκτεθειμένος στο μάτι του θεατή και να βρίσκεσαι ηττημένος. Μόνο στη λογοτεχνία υπάρχει νικητής και νικημένος. Οι λέξεις και ο συγγραφέας. Όταν φτάσεις στο τέλος του έργου, το αποτέλεσμα δέχεται χιλιάδες ερμηνείες. Όσο πιο ισοδύναμοι είναι οι αντίπαλοι, ο αναγνώστης και το κείμενο, η δημιουργία γίνεται περισσότερο περίπλοκη και σκοτεινή, το αποτέλεσμα γίνεται διφορούμενο και αμφισβητήσιμο. Δέχεται την κριτική, αμφισβητείται, καταδικάζεται και τελικά δεν γίνεται αποδεκτό, απαξιώνεται.
Στο ποδόσφαιρο ταυτόχρονα με τον ποδοσφαιριστή χιλιάδες άνθρωποι συμπάσχουν, συμμετέχουν σ'αυτή την προσπάθεια. Ενθουσιάζονται, απογοητεύονται την ίδια ακριβώς στιγμή με τον ποδοσφαιριστή-δημιουργό. Η επιτυχία ή η αποτυχία είναι και δική τους κατάκτηση. Δεν γνωρίζω καμμιά μορφή τέχνης όπου τόσες χιλιάδες άνθρωποι ταυτίζονται με τον δημιουργό μιας προσπάθειας που δεν γνωρίζεις έτσι ή αλλιώς ότι θα είναι επιτυχημένη. Ο κόσμος που πηγαίνει στο γήπεδο θέλει να πετύχει, άν όχι ο ίδιος που άλλωστε είναι ο αδύνατο , αλλά το είδωλό του, αυτός που έχει ορίσει αντιπρόσωπο του, που θα τον βοηθήσει να ξεφύγει από την ηττημένη του ζωή. 
Όταν αποτύχει ο ποδοσφαιριστής δεν μπορεί να επανορθώσει. Στο ποδόσφαιρο δεν χωρούν πρόβες, σβησίματα, σιωπές. Δίνονται βέβαια ευκαιρίες ο ποδοσφαιριστής να βελτιώσει την προσπάθειά του, να δώσει μια καινούργια πινελιά, αλλά τα λάθη του δεν μπορούν να σβηστούν από το αδηφάγο βλέμμα του θεατή. Το κοινό παρακολουθεί! Δημιουργώντας ο ποδοσφαιριστής παθιάζεται, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να υπακούει σε αποφάσεις άλλων. Το πάθος του ελέγχεται, ο ίδιος οριοθετείται. Πρέπει να ακολουθήσει τους κανόνες και ταυτόχρονα να τους ανατρέψει, αν θέλει να λέγεται δημιουργός. Η μαγεία του ποδοσφαίρου, αυτό που το κάνει μοναδικό, είναι ότι ανατρέπει ότι αυτό έχει ορίσει. 
Ο ποδοσφαιριστής είναι ένας παγιδευμένος άνθρωπος. Είναι ένας καλλιτέχνης. Δέχεται να συμμετάσχει σ'ένα παιγνίδι με τους ανθρώπους κυριολεκτικά πάνω από το κεφάλι του, έτοιμους εκ των προτέρων να αποδοκιμάσουν, να χλευάσουν, να χειροκροτήσουν, να βρίσουν, άγρυπνους σε κάθε κίνηση του δημιουργού. Nα κρίνουν αυτό για το οποίο ο ποδοσφαιριστής υποφέρει. Την ανάγκη να πετύχει τον απαράβατο και κυρίαρχο όρο ενός ποδοσφαιρικού αγώνα. Τη νίκη! 
Εκθέτει το έργο του όπως κάθε καλλιτέχνης. όχι σε κλειστούς και "σοβαρούς" χώρους, χαμηλούς θορύβους, ευπρεπείς καλοντυμένους θεατές αλλά σε τεράστιους ανοιχτούς χώρους σ'ένα κοινό που ήρθε να καταθέσει την μοναξιά του με διαφορετικούς όρους. Το έργο χάνεται με τη λήξη του αγώνα. Χάνεται κάθε στιγμή. Γοητευτικό όσο τίποτα. Όλα γεννιώνται και χάνονται κάθε στιγμή. Μένουν μόνο οι αριθμοί για να ικανοποιήσουν όσους αποδέχονται την αποτελεσματικότητά τους. 
Το ποδόσφαιρο παρ'όλο ομαδικό άθλημα γοητεύει μ' αυτόν ακριβώς τον ορισμό του. Ο ποδοσφαιριστής ξεχωρίζει μέσα από τη συλλογική προσπάθεια, δίνοντας την δική του ερμηνεία στη συνεργασία. Γι'αυτό άλλωστε κρίνεται. Ατομικότητα λοιπόν στην ανώτερη μορφή της, μέσα σ'ένα ανελεύθερο χώρο, που ανατρέπει αρκετές από τις αυτονόητες αλήθειες μας. Φαντάζομαι τον καλλιτέχνη να δίνει την παράστασή του και οι θεατές να παραμένουν βουβοί, δίχως άδεια να επιδοκιμάσουν ή να αποδοκιμάσουν αυτό που παρακολουθούν σε οποιαδήποτε σκηνή. Στο ποδόσφαιρο όμως δεν υπάρχει ο "σεβασμός"και η υποκρισία των δημοσίων σχέσεων. Εδώ ισχύει η απόλυτη δημοκρατία.

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Επειδή είμαι αναλφάβητη ποδοσφαιρικά, επομένως δεν έχω καμιά αίσθηση της Ποίησης ή της Τέχνης του εν λόγω αθλήματος, δεν μπορώ να ΜΗΝ σεβαστώ το (κατά Βολταίρον) δικαίωμά σας να την υμνείτε, όσο κι αν δεν λέει τίποτα σε κάποιους (όπως εγώ).

Συχωρέστε με για το σχόλιο.
Ελπίζω στη μεγαλοψυχία σας...

κ.κ.

ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΥΛΟΥ είπε...

κ.κ
Ευχαριστώ για το σχόλιο σας. Νομίζω ότι Τέχνη είναι, εκτός των άλλων, ομορφιά και δημιουργία.
Ποίηση, ακόμη περισσότερο, είναι, κατ'αρχήν, έκφραση του ανικανοποίητου.
Ο ποδοσφαιριστής συμπεριλαμβάνει αυτά τα στοιχεία, με την τραγική θέση να τα επιδεικνύει μπροστά στα μάτια του θεατή, την στιγμή που τα πλάθει.
Μακρηγορώ και δεν μου αρέσει

Μα γιατί να σας συγχωρήσω. Μου φτάνει ότι με επισκέπτεστε, διαβάζετε αυτά που γράφω, συνομιλούμε. Νομίζετε ότι είναι πολλοί αυτοί που το κάνουν;
Άσε που δεν είμαι μεγαλόψυχος. Πως θα έγραφα και θα ζούσα εγώ ένας "Άνθρωπος χωρίς Ιδιότητες"
Καλό βράδυ σας εύχομαι

Johnny Panic είπε...

Άργησα να διαβάσω αυτή την ανάρτηση,αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ.Απολαυστική ομολογουμένως,μου θύμισε κιόλας τον μέγα οπαδό του αθλήματος,Αλμπέρ Καμύ(έπαιζε και τερματοφύλακας,αν δεν απαττώμαι).

"Ο κόσμος που πηγαίνει στο γήπεδο θέλει να πετύχει, άν όχι ο ίδιος που άλλωστε είναι ο αδύνατο , αλλά το είδωλό του, αυτός που έχει ορίσει αντιπρόσωπο του, που θα τον βοηθήσει να ξεφύγει από την ηττημένη του ζωή".

Αυτό το χωρίο διαβάζεται και κρυπτοσεξουαλικά,αν σκεφτούμε μάλιστα ότι ο ποδοσφαιριστής συνιστά μια εικόνα απρόσιτου,θεοποιημένου ανδρισμού και στοχεύει να ρίξει τη μπάλα στα δίχτυα(μήτρα) με ένα δυνατό σουτ-εκτόξευση.Τυχαίο άραγε το "τι έγινε με τη γκόμενα χθες; έβαλες γκολ;". Δε γνωρίζω αν η ψυχανάλυση έχει ασχοληθεί με το θέμα,πιθανότατα να το έχει κάνει,από την άλλη αυτή η φροϊδίζουσα ερμηνεία μπορεί να είναι σκέτη σάχλα,αλλά κουβέντα να γίνεται...

ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΥΛΟΥ είπε...

@Johnny Panic
Δεν ξέρω αν είναι σάχλα, αλλά προς υποστήριξη των λεγομένων σου, συμπληρώνω ότι νίκη ίσον κυριαρχία, "τους γαμήσαμε" επαίρονται οι νικητές.
Και τόσα άλλα συνθήματα που επιβεβαιώνουν τον "ανδρισμό" των θεατών.
Αλλά εμένα με ενδιαφέρει μόνο ο ποδοσφαιριστής σαν μοναχικός δημιουργός, όσο παράξενο κι αν ακούγεται αυτό.
Καλημέρα

Johnny Panic είπε...

Εδώ λοιπόν συμπλέω με την κ.κ.
Όταν δεν γνωρίζεις στοιχειωδώς τη "γλώσσα",πώς να προσεγγίσεις την ποιητική της υπέρβαση;
Καλό μεσημέρι

Gee Pontius είπε...

Χάρηκα που στην παρουσίαση έχεις και πικρές για τον Σώκρατες στιγμές, σαν ΠΑΟΚg's ξέρω καλά ότι πολλές φορές η αναγνώριση έρχεται μέσω κάποιου ατυχούς αποτελέσματος σε μεγαλύτερο βαθμό από την επιτυχία 9θυμήθηκα τώρα το συγκλονιστικό περσινό ματς στην Μόσχα και το πως δεν έγινε το 1-2...
Κατά τα άλλα με βρίσκεις σύμφωνο στην ανάλυσή σου για την θέση του ποδοσφαίρου στην κοινωνίακαι φυσικά στην τέχνη που δεν είναι αποκομμέμη από την κοινωνία.

ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΥΛΟΥ είπε...

@gpointofview
Ο Σώκρατες ήταν σπουδαίος ποδοσφαιριστής και μεγάλος αγωνιστής.
Η Βραζιλία του 82 ήταν η καλύτερη ομάδας μετά τη Βραζιλία του 70! Αλλά οι Ιταλοί έκαναν το θαύμα τους.
Το πως τα κατάφεραν ακόμα το ψάχνουν.
Ευχαριστώ για την επίσκεψη
Καλό βράδυ!