Η κ. Καρυστιάνη είναι μια συγγραφέας που αρέσει. Το
ενδιαφέρον στην περίπτωσή της είναι ότι είναι αποδεκτή απ’ όλο το φάσμα του
αναγνωστικού κοινού. Στον αναγνώστη ή την αναγνώστρια που διαβάζει Λένα Μαντά αρέσει
να διαβάζει και Καρυστιάνη. Τι είναι αυτό που συνδέει και γεφυρώνει τη λογοτεχνική αφήγηση της Καρυστιάνη,
γραφή επικυρωμένη, μετά επαίνων, από τη λογοτεχνική κριτική, με τα αυστηρά κριτήρια της αισθητικών κανόνων που προσδιορίζουν την αξία ενός έργου, με μια διαφορετική λογοτεχνική σχολή, που δεν αντιπροσωπεύει, στο
ελάχιστο τα κριτήρια αυτά, όπως επισημαίνει, διαρκώς, η επίσημη και ανεπίσημη
λογοτεχνική αυθεντία; Μήπως τα όρια μεταξύ των δύο λογοτεχνικών κόσμων έχουν
μετατοπιστεί, και η σύγκλιση είναι
αναπόφευκτη; Το ερώτημα φυσικά δεν τίθεται μόνο για την κ. Καρυστιάνη ή την κ. Λένα Μαντά.
Ο λόγος της κ. Καρυστιάνη εκφράζει την αναγνωστική επάρκεια ενός κοινού, που διατρέχει όλο το βεληνεκές της ταξικής διαστρωμάτωσης της κοινωνίας, δίνοντας διέξοδο στην καθαγιασμένη, από τον κυρίαρχο λόγο, παραίτηση, λειτουργώντας σαν καθρέφτης της μικροαστικής κριτικής, όπου η αδυναμία για δράση, η καταρράκωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, η μοναξιά, η έλλειψη επικοινωνίας, η τραγικότητα και ο παραλογισμός της ζωής, αναπληρώνεται από ήρωες που εκφράζουν και επικυρώνουν, με την λογοτεχνική τους ύπαρξη, τις ήδη προκαθορισμένες αξίες του συμβιβασμένου ανθρώπου, στοχεύοντας σ’ένα βασικό σημείο. Η ζωή είναι αυτή που βιώνουμε και δεν μπορεί ν’αλλάξει.
Ο αφηγηματικός λόγος της κ.Καρυστιάνη, είναι η φωνή της καταλαγιασμένης συνείδησης του κοινωνικοποιημένου ανθρώπου, στην εποχή της εικόνας και του καταναλωτισμού. Η αφήγηση με τη χρήση της γλωσσικής σύγκρουσης με τη φιλολογική νομιμοφροσύνη, φαίνεται να απομακρύνεται από τον εφησυχασμό και το συμβιβασμό, στοχεύει, παρ’όλα αυτά, κολακευμένη από την έπαρση της αφηγηματικής ικανότητας, στον πυρήνα του ατομικού εγωισμού, που είναι η απομόνωση, η μοναξιά και η αποδοχή της ατομικότητας, σαν το κέντρο της ανθρώπινης εμπειρίας,. Η ιστορία που αφηγείται, η λειτουργία και ο μηχανισμός της, κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης, οδηγεί στην αποκάλυψη των ιδεολογικών καταβολών της. Η καταληκτική της εκδοχή, εμβαπτίζει μέσα από την αφηγηματική ικανότητα και τον εξουσιαστικό της ρόλο ως συγγραφέα, την παραίτηση και εφησυχασμό του αναγνώστη, μπροστά στα κοινωνικά δρώμενα, που λαμβάνουν χώρα έξω από το χώρο της ιστορίας. Η ουσία των αφηγήσεων, λειτουργεί σαν εξιλέωση των πεποιθήσεων και πρακτικών του αναγνώστη, που το άλλοθι του έργου λειτουργεί ως καθαρτήριο των κοινωνικών συμβάσεων.
Όπου η ανθρώπινη ύπαρξη κινείται, συμπεριφέρεται, σκέφτεται,
δρα, οργανώνει τον μικρόκοσμό τη,ς δίχως να προσβλέπει στην ανάγκη της
συλλογικής προσπάθειας, για μια διαλεκτική απορρόφησης του ατομικού αδιεξόδου, βρίσκει σύμμαχό του το λόγο της κ.Καρυστιάνη. Σπάω
το τζάμια για να μιλήσω με κάποιον, τον τζαμά, εν προκειμένω, αν και περιέχει στοιχεία υπερβολής, πράγμα
σύνηθες στην κ.Καρυστιάνη, συμπυκνώνει την ιδεολογική καταγωγή των αφηγήσεων
της.Ο λόγος της κ. Καρυστιάνη εκφράζει την αναγνωστική επάρκεια ενός κοινού, που διατρέχει όλο το βεληνεκές της ταξικής διαστρωμάτωσης της κοινωνίας, δίνοντας διέξοδο στην καθαγιασμένη, από τον κυρίαρχο λόγο, παραίτηση, λειτουργώντας σαν καθρέφτης της μικροαστικής κριτικής, όπου η αδυναμία για δράση, η καταρράκωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, η μοναξιά, η έλλειψη επικοινωνίας, η τραγικότητα και ο παραλογισμός της ζωής, αναπληρώνεται από ήρωες που εκφράζουν και επικυρώνουν, με την λογοτεχνική τους ύπαρξη, τις ήδη προκαθορισμένες αξίες του συμβιβασμένου ανθρώπου, στοχεύοντας σ’ένα βασικό σημείο. Η ζωή είναι αυτή που βιώνουμε και δεν μπορεί ν’αλλάξει.
Ο αφηγηματικός λόγος της κ.Καρυστιάνη, είναι η φωνή της καταλαγιασμένης συνείδησης του κοινωνικοποιημένου ανθρώπου, στην εποχή της εικόνας και του καταναλωτισμού. Η αφήγηση με τη χρήση της γλωσσικής σύγκρουσης με τη φιλολογική νομιμοφροσύνη, φαίνεται να απομακρύνεται από τον εφησυχασμό και το συμβιβασμό, στοχεύει, παρ’όλα αυτά, κολακευμένη από την έπαρση της αφηγηματικής ικανότητας, στον πυρήνα του ατομικού εγωισμού, που είναι η απομόνωση, η μοναξιά και η αποδοχή της ατομικότητας, σαν το κέντρο της ανθρώπινης εμπειρίας,. Η ιστορία που αφηγείται, η λειτουργία και ο μηχανισμός της, κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης, οδηγεί στην αποκάλυψη των ιδεολογικών καταβολών της. Η καταληκτική της εκδοχή, εμβαπτίζει μέσα από την αφηγηματική ικανότητα και τον εξουσιαστικό της ρόλο ως συγγραφέα, την παραίτηση και εφησυχασμό του αναγνώστη, μπροστά στα κοινωνικά δρώμενα, που λαμβάνουν χώρα έξω από το χώρο της ιστορίας. Η ουσία των αφηγήσεων, λειτουργεί σαν εξιλέωση των πεποιθήσεων και πρακτικών του αναγνώστη, που το άλλοθι του έργου λειτουργεί ως καθαρτήριο των κοινωνικών συμβάσεων.
13 σχόλια:
Είναι γεγονός ότι δεν διαβάζω εύκολα διηγήματα. Κι όταν συμβαίνει, καλώς ή κακώς, σχεδόν ποτέ δεν είναι επιλογή μου.
Η Καρυστιάνη, την εποχή που διάβασα τον "Άγιο της μοναξιάς", με ζόρισε αρκετά μέχρι να την αποτελειώσω. Αν και το θέμα ήταν πολύ ενδιαφέρον για τα γούστα μου, εντούτοις ένιωθα ασφυκτικά μέσα του. Με έπνιγε σε βαθμό να μην ξέρω αν η αιτία ήταν το πυκνό σφιχτοδεμένο γράψιμο ή η συναισθηματική μου κατάσταση, που -εννοείται- δε θυμάμαι ποια ήταν, αλλά με εμπόδιζε να εκτιμήσω το κείμενο.
Τώρα δεν είμαι καθόλου σίγουρη αν σας άρεσε ή όχι το βιβλίο, καθώς γράφετε με τον προσφιλή σας ουδέτερο τρόπο (του αφηγητή), που σας κάνει τόσο απόμακρο...
κ.κ.
κ.κ
Το κείμενο δεν αναφέρεται στην αισθητική αξία του βιβλίου. Ας πούμε ότι το βιβλίο μου άρεσε. Η Καρυστιάνη έχει ένα τρόπο να επιβάλλεται. Η αφηγηματική ομαλότητα. Η γλωσσική κατασκευή των ιστοριών της είναι δομημένη σε μια στέρεη συμβατική γραφή που τίποτα μα τίποτα δεν μπορεί να την ανατρέψει. Αυτή η αρμονία , που θα λέγαμε στη ζωγραφική,είναι που κάνει την αφήγησή της απωθιτική, και δεν αφορά μόνο την κ.Καρυστιάνη.
Θα επανέλθω αν το προτιμήσετε.
Μην ξεχάσετε ότι έχουμε "Άννα Καρένινα" στην ΕΤ την Παρασκευή 21:50 με την Vivien Leigh και τον Ralph Richardson(τον καλύτερο Καρένιν με διαφορά).
Καλό απόγευμα
Αριστούργημα, δεν το συζητώ, το Bad timing. Κάθε φορά που το βλέπω, τόσο πιο πολύ προσέχω λεπτομέρειες, που μου είχαν διαφύγει.
Και υποκλίνομαι στην αισθητική του Νίκολας Ρεγκ. Εκπληκτικό το timing σεναρίου, ηθοποιών, φωτογραφίας, μουσικής.
(Ο ελληνικός τίτλος απαράδεκτος. Μόνο σε τσόντα παραπέμπει.)
Σας χαρίζω την υπέροχη μουσική της εισαγωγής:
https://www.youtube.com/watch?v=0N7Bu3RaSng
ΥΓ. Ευχαριστώ για την Καρένινα.
Δεν το είχα πάρει είδηση.
κ.κ.
Συμφωνώ. Αλλά θα ήταν καλύτερα αν έλειπε από τη μέση ο Garfunkel. Η Theressa Russell είναι εκπληκτική, ακόμα και κει που το σενάριο κάνει νερά. Αναρωτιέμαι ποια από τις σύγχρονες ηθοποιούς θα μπορούσε να κρατήσει τέτοιο ρόλο.
Ευχαριστώ για τη μουσική. Έναρξη με Tom Waits, ζωγραφική του Klimt, με φόντο τη Βιέννη, πατρίδα του ζωγράφου.
Σας στέλνω κι εγώ μουσική από την ταινία.
http://www.youtube.com/watch?v=rJB8MPAr4e4
Να περνάτε καλά.
Καλά περνάω βλέποντας το Gatsby ον λάιν.
http://www.putlocker.com/file/9FCEA81274D5B201#
Ευχαριστώ για τη μουσική. Θα την ακούσω άφτερ...
κ.κ.
Καλά, τώρα ζηλέψαμε!(δηλ.ζηλέψαμε αλλά δεν θέλουμε να το παραδεχτούμε). Και γω θα δω το "Stoker" after Sharapova!
Το σωστό λινκ -αν θέλετε να το δείτε- είναι αυτό:
http://teniesonline.ucoz.com/load/2-1-0-4098
Τι είναι το stoker?
Ιδέαν δεν έχω.
κ.κ.
"Stoker"
Η τελευταία ταινία του Chan-Wook Park.
http://www.imdb.com/title/tt1682180/?ref_=sr_1
κ.κ
Η ταινία που μου προτείνατε για on line παρακολούθηση είναι άθλια ποιοτικά.
Υπομονή, αν και στον κινηματογράφο πρέπει να φορέσεις γυαλιά για να τη δεις, και αυτός είναι ο λόγος που δεν την έχω δει ακόμη.
Χάλια ήταν, ειδικά στην αρχή.
Έλα όμως που εμένα τίποτα δεν με πτόησε από τη στιγμή της αμηχανίας της συνάντησης Γκάτσμπι-Ντέιζι μέχρι την κορύφωση των τελευταίων σκηνών.
Πάντα ερωτευμένη με το Ρέντφορντ-Γκάτσμπι έχω αρχίσει να εκτιμώ βαθιά την υποκριτική του Γκάτσμπι-Ντι Κάπριο.
ΥΓ. Ο εγκεφαλικός, κρυόπλαστος και ζηλιάρης (με το δίκιο του), Αρτ Γκαρφάνκελ, νομίζω πάει πακέτο με την εκπληκτική Τερέζα Ράσελ, εντελώς ξένος στο χαρακτήρα και στις αντιλήψεις της Μιλένας, στην καταστροφική σχέση τους.
Δεν μπορώ κι εγώ να σκεφτώ κάποιον άλλο στη θέση του πλέον. Μόνο την πρώτη φορά με παραξένεψε. Έκτοτε, τον θεωρώ αναπόσπαστο κομμάτι της ταινίας.
(Δεν είναι;)
κ.κ.
Ξέρετε, ο Ντι Κάπριο είναι μεγάλος ηθοποιός. Από το "Shutter Island" μέχρι την ερμηνεία του στο "Django".
Εγώ θα περιμένω, με κορύφωση όχι τη συνάντηση του Γκάτσμπι-Νταίζη αλλά τη δική μου με την Carey Mulligan.(κινηματογραφική, δυστυχώς)
Υ.Γ. Συμφωνώ.
Πολύ ενδιαφέρουσα η άποψή σου για την Καρυστιάνη... Θα επανέλθω μόλις το διαβάσω.
@Ναυτίλος
Περιμένω με ενδιαφέρον τη γνώμη σου.
Δημοσίευση σχολίου